Stavoren

12-4 Om 8.30 vertrek ik. In het logboek heb ik een zonnetje getekent en een temperatuur van 6 graden genoteerd. Om 13.00 uur stop ik een half uurtje bij de Staphorster Grote Stouwe om te eten. Als ik na het Meppelerdiep stuurboord uit ga ligt daar na Zwartsluis "de ark van Noach" 

  

                              

Het is mooi weer en als ik bij vluchthaven "De Ketting" ben besluit ik om daar aan te meren en zit daar tot na vijf uur buiten te lezen en zet hier ook de mast.

 

13-4  Om 8.30 vertrek ik en op het Zwarte meer kan ik de zeilen hijsen. Voor de Ramspolbrug ga ik op de motor verder en om 11.30 ga ik voor anker in het eiland IJsseloog. Na 2 uur ga ik zeilen op het Ketelmeer en ga om 16.30 weer op de zelfde plek voor anker. Het is mooi weer en een beschutte plek zodat ik tot half zes in zwembroek buiten kan zitten lezen en zonnebaden.

 

14-4  Om 10.30 vertrek ik en na ruim 1 uur vaar ik onder de Ketelbrug door het IJsselmeer op. Ik ga richting Stavoren bij een noordoosten wind, kracht 4 en het is prachtig weer bij een temperatuur van 15 graden.

Het is een redelijk gelijkmatige wind en met een vlak getrimd grootzeil

                                        

hoef ik net niet te reven en is het heerlijk zeilen. Op de kanalen naar het Ketelmeer had ik de stuurautomaat tijdens het op de motor varen al uitgeprobeerd en was ik er al wat vertrouwd mee geraakt, maar nu heb ik er echt plezier van. Met deze wind moet je je aandacht er wel bij houden maar ik kan toch even bij het roer weglopen. Om 16.30 kom ik in Stavoren aan en meer aan in de Spoorweghaven.

                          

15-4  Om 9.00 uur vaar ik de haven weer uit en er is een goede wind om de zelfde weg weer terug te varen. Om 13.30 ben ik bij de Ketelbrug en twee uur later ga ik weer voor anker op mijn favoriete plek in IJsseloog.

                            

Morgen wil ik weer naar huis dus laat ik de mast vast zakken.

 

16-4  Om 8.00 vertrek ik en als ik Zwartsluis nader zie ik van verre de "ark" al liggen, een imposant bouwerk!

Op het Meppelerdiep merk ik tijdens het varen op de stuurautomaat dat ik niet te dicht langs de zware stalendamwand moet varen want de boot maakt ineens een bocht naar de wal toe en later gebeurt dat nog een keer wanneer ik over een gasleiding vaar die onder het kanaal door ligt. In de stuurautomaat zit een kompas die op al dat staal reageert.

Om 12.00 uur ben ik bij de Hoogeveensch Vaart en om 16.30 thuis.